top of page
Zoeken

Slangetjes, gekke recensies en een moestuin: Ons Echte Spaanse Leven in Pizarra"

  • elmargijs
  • 31 mei
  • 4 minuten om te lezen

Beste vakantieliefhebbers en volgers

Het is alweer 3 maanden geleden sinds onze laatste update, en wat is er in de tussentijd een hoop gebeurd hier bij Finca Flamenco! Achter de schermen hebben we absoluut niet stilgezeten om onze droomplek nóg comfortabeler en mooier te maken.

Een verrassend drukke winter (en de wet van de airco)
Dit jaar besloten we onze deuren vanaf half januari open te houden om te monitoren of er animo was voor een winters verblijf in Andalusië. En of die er was! Met een bezettingsgraad van ruim 65 procent in februari en maart. De wintermaanden leverde zorgde voor een prachtig, groen landschap op door de broodnodige regendagen. Voor wandelaars en natuurliefhebbers de tijd van het jaar om Spanje te bezoeken.


Nu moeten we eerlijk bekennen: die winteropenstelling bracht voor ons ook een compleet nieuwe dynamiek met zich mee. Waar de natuur opbloeide van de regen, zorgde het bij sommige gasten voor een wat frisser humeur. En dat merkten we direct aan het energieverbruik! Het is een fascinerend fenomeen: in de winter willen gasten het binnen het liefst tropisch warm hebben (de airco's draaiden op vol toeren om de 30 graden aan te tikken), terwijl diezelfde 30 graden in de zomer juist vraagt om een ijskoude 19 graden binnen.

Het leverde ons zelfs een glimlach op bij de recensies. zo kregen wij bijvoorbeeld de volgende review "Het was prachtig, maar als het mooi weer was geweest, hadden ze een 10 gekregen. Nu een 9." Tegen de Spaanse weergoden kunnen zelfs wij niet opboksen, maar we zijn uiteraard trots op die dikke 9! Om die winterse warmte (en zomerse koelte) nog beter te reguleren, heeft de Casita in februari trouwens twee gloednieuwe airco-installaties gekregen: modern, fluisterstil en superzuinig.

Plukken uit eigen tuin (en het grote bewateringsproject)
Ondertussen staat de Spaanse zomer alweer stevig voor de deur. De temperaturen stijgen boven de 30 graden en de komende vijf maanden zal de zon hier de hoofdrol spelen. Wij zijn er inmiddels helemaal aan gewend!
Rondom ons huis is Elmar druk bezig geweest met een nieuwe passie: een eigen moestuin op de meest schaduwrijke plekken en in grote bakken. Er groeit van alles: courgettes, aardbeien, komkommers, tomaten en meloenen. Maar wie weleens in Zuid-Spanje is geweest, weet: zonder water begint een moestuin niks. Het hebben van zo'n groene oase vereist dan ook een ijzersterke bewatering.

Het noodzakelijke 'gepiel' met druppelslangen, leidingen, koppelingen en verdeelstukken is inmiddels een ware hobby geworden voor Elmar. Uren kan hij ermee zoet zijn op het terras om het systeem perfect af te stellen, zodat elke plant precies krijgt wat hij nodig heeft. Het resultaat mag er zijn: de moestuin staat er schitterend bij én onze vijgenbomen hangen inmiddels helemaal vol met sappige vijgen! Tel daar onze eigen sinaasappel-, granaatappel- en citroenbomen bij op, en je begrijpt dat het ontbijt voor onze gasten straks verser dan vers is.

Vernieuwingen op de finca: Licht en groen
Wie ons langer volgt, weet dat we altijd bezig zijn met klussen. In april hebben we een prachtig project afgerond: een gedeelte van de oprit dat grenst aan de patio is omgevormd tot een sfeervolle rotstuin. We hebben lang nagedacht over de juiste invulling, tot Greetje (de nicht van Gijsbert) met dit briljante idee kwam. Het is een prachtige, natuurlijke overgang geworden.

Daarnaast staat er deze maand weer een grote verandering op de planning. We gaan de achterdeur van de Casita vervangen door openslaande deuren met glas. Dit zorgt voor een zee van licht in de woonkamer én heerlijke, natuurlijke zonwarmte tijdens de frissere wintermaanden als de zon naar binnen schijnt.

Meebewegen met de wereld: Een verschuiving op de finca
Als kleinschalige B&B-eigenaren merk je ontzettend goed wat er in de wereld gebeurt; je bent er in zekere zin toch afhankelijk van. We merken de laatste tijd een duidelijke golf van onrust en negativisme in de (met name Nederlandse) media. Berichten over internationale conflicten, inflatie, kerosinetekorten en de warmte maken mensen soms angstig om te boeken. Er wordt veel later beslist, of soms zelfs helemaal niet.
Gelukkig zien we dat zodra de ene deur sluit, er ergens anders weer een opengaat. Waar de Nederlandse markt wat voorzichtiger is, nemen de Engelse, Italiaanse en Portugese gasten deze zomermaanden juist de overhand. De verhuren lopen daardoor ontzettend goed door, en sommige maanden scoren zelfs beter dan vorig jaar! Het herinnert ons er weer aan hoe universeel de behoefte aan rust, ruimte en een onbezorgde vakantie is. Ook zijn wij heel blij en dankbaar met een groot aantal terugkerende gasten waarvan enkele al voor een derde keer in korte tijd bij ons hebben verbleven.

Onze ultieme zomertips: Ontsnap aan de hitte
Als het kwik stijgt, passen we ons ritme aan. Onze gouden tip voor deze zomer? Sla de geijkte, drukke steden zoals Ronda, Córdoba of Granada overdag even over. Kies in plaats daarvan voor het échte Andalusische zomerritme:
  • Overdag: Doe rustig aan. Zoek het strand op, geniet van een siësta met een goed boek, of maak een verfrissende hike in de nabijgelegen barranco (kloof), waar je door riviertjes wandelt en heerlijk kunt opfrissen in natuurlijke waterbekkens.
  • ’s Avonds: Zodra de zon zakt, komt het leven op gang. Bezoek het bruisende Málaga in de avonduren of geniet simpelweg tot in de late uurtjes van de heerlijke, zwoele avonden op onze eigen terrassen maar ook in de dorpjes in de vallei is het goed toeven.

Ondertussen loopt ook de Spaanse school lekker door. Voor Gijsbert is het noodzakelijk en zijn woordenschat is inmiddels enorm uitgebreid. Elmar is al een stuk verder en deinst niet meer terug voor een vloeiend gesprek in het Spaans.

Kom jij deze zomer of aankomende winter ook genieten van de rust en het comfort bij Finca Flamenco?

Zonnige groet, Gijsbert & Elmar
 
 
 

Opmerkingen


bottom of page